الجمعة، 5 يوليو 2013

فُـسحة فـ جميع الطرقات


أنا دبت و جزمتى نعلها داب
 من كتر التدوير ع الاحباب ..
يا سلاملم لو اعتر  فـ حـبيب
دا انا ارقص من كتر الاعجاب ...كدهو كدهو كدهو

أنا قـــــلبى مزيكا بمفاتيح
من لمسة يغني لك تفاريح
مع اني مفطرتش و جعان
و معذب و متيم و جريح
بتنطط و اتعفرت و اترقص  ..كدهو كدهو كدهو

بيانولا و الباندا و حركاااات
اطلعى بقى يا انصاص يا فرنكات
ــ انا عزمك يا حبيبي لمـــا القيك على فُـسحة فـ جميع الطرقات..!!

نتنطط نتعفرت نترقص ..كدهو كدهو كدهو

البيانولا:صلاح جاهين 

***

عن الفسح فى الاماكن اللى كان نفسى فيها و مرحتش مع الناس اللى كان نفسى اقابلهم و مشوفتهمش ..
عن اكتر مكان كان محتاج فسحة بس محدش مقدره...


  أولا: الفُسحة الاولى


اماكن كتيربالنسبة لي لما بغمض عيونى و افكر ايه اكتر مكان نفسى اروح !!..
غالبا بترد عليا نفسى بـ تلات اماكن اساسية ـ الكعبة 
ـ البحر
ـ مكان اخضر واسع 


و احيانا بتاخدنى الذاكرة فى فسحة عن الفسح اللى روحتها  ...
بلاقينى فاكرة أول مرة اروح فيها كورنيش النيل مع بابا و انا صغيرة و ركبنا مركب و  ساعتها مسكنى و قعدنى على طرف المركب..ورجليا كانت فى المايه
احساس ممتع كأنى ماشيه على الماية و مش خايفه ابدا انى اقع او اغرق لان متاكدة ان اللى ماسكنى عمره ما هيسيبنى .. 




عن الاماكن : الفسح الحقيقة هى اللى بنحس فيها بالامان ..المتعة .
عن الاشخاص: ممكن تكون روحت المكان مليون مرة وعادى بالنسبة لك ..انما لما تروح مع حد بيحبك بيبقى فسحة بجد .. 




غمضوا عيونكم و فكروا ايه اول فسحة كنت سعيد فيها بجد و فين ؟؟ 




 ع.م





هناك 3 تعليقات:

  1. تسمحلي أقبل الدعوة وأكتب موضوع يرد علي موضوعك في الفسح..وأغمض عيني وافتكر:)

    ردحذف
  2. طبعا :) يسعدنى جداا
    منتظره تدوينتك

    ردحذف

  3. الله عليكي .. كدهو كدهو

    بجد حلوه اوي مبهجه .. وعجبني اننا نغمض ونفتكر احلي فسحه

    دمت مبهجه حبيبتي :*

    اسعدك الله بقدر ما اسعدتني تدوينتك

    ردحذف